
Op 19 en 20 april verzamelden dé kopstukken van de internationale autorecyclagesector zich in Antwerpen voor het IARC 2025. Ook Febelauto was van de partij — met een stevige inhoudelijke bijdrage én creatieve blikvangers. Tussen de debatten over de nieuwe Europese ELV-verordening en circulair ontwerp bracht Febelauto niet alleen haar expertise, maar ook een flinke dosis inspiratie. Van beleidsvisies tot gerecycleerde mode: dit congres had het allemaal.
Op 19 en 20 april nam Febelauto opnieuw deel aan het International Automotive Recycling Congress (IARC), dat dit jaar terug plaatsvond in Antwerpen. Het IARC is 'the place to be' voor iedereen die actief is in de wereld van autorecyclage. Twee dagen lang kwamen industriële koplopers, beleidsmakers en experts van over de hele wereld samen om kennis en inzichten uit te wisselen over de toekomst van duurzame voertuigrecyclage.
Het 'hot topic' van dit jaar? De nieuwe Europese ELV-verordening en de implicaties ervan voor zowel de auto- als de recyclagesector. Maar ook andere belangrijke thema’s kwamen aan bod zoals de wereldwijde naleving van regelgeving, circulair ontwerp van voertuigen, voertuigpaspoorten, mechanismen voor kostentoewijzing, exportuitdagingen met betrekking tot afgedankte voertuigen, het hergebruik van tweedehands onderdelen, vraag en aanbod van gerecycleerde materialen en de uitbreiding van de scope naar vrachtwagens, bussen en motorfietsen. Kortom, een rijk gevuld programma, met veel stof voor discussie.

PRO’s united!
Deze discussie was er zeker op de live-meeting tussen de PRO’s (Producer Responsibility Organisations) de dag voor de start van het IARC. PRO's en partners uit heel Europa kwamen op 18 april samen om de toekomst van de voertuigrecyclingindustrie te bespreken met het oog op de aankomende Europese ELV-verordening.
Hoewel de industrie de nieuwe regelgeving verwelkomt, zijn er nog een aantal uitdagingen die moeten worden aangepakt. Door de krachten te bundelen wil de “autowrakkenfamilie” één front vormen en haar positie versterken om voor haar belangen op te komen. Allesbehalve een evidentie, gezien de recyclage in alle landen op een zodanig verschillende manier wordt georganiseerd, dat een ‘one fits all sollution’ geen optie is. Toch is de wil er om één front te vormen en zeker om van traceerbaarheid prioriteit nummer 1 te maken.

Febelauto op het podium
Op dag 2 van het IARC gaf onze directeur, Catherine Lenaerts, een inspirerende presentatie over de evoluerende rol van PRO’s (Producer Responsibility Organisations) in de autorecyclage-industrie. Naar aanleiding van 25 jaar Febelauto schetste ze op een originele manier de weg die de beheersorganisatie heeft afgelegd sinds haar oprichting: van het opzetten van een netwerk van erkende centra in België tot onze huidige brede verantwoordelijkheden op vlak van recyclage van voertuigen en EV-batterijen en het ondersteunen van de circulaire economie.

Catherine benadrukte ook de belangrijkste focuspunten van vandaag, waaronder uiteraard de bewustmaking van industrie en stakeholders rond de nieuwe EU-verordening, maar ook een reeks van creatieve projecten om hergebruik en de circulaire economie te promoten, waaronder Ready2Reuse en de Circulariteitsdag voor de promotie van het gebruik van tweedehands auto-onderdelen bij herstelling, het CAR COUTURE-project in samenwerking met upcycling-mode-artiste Valentine Tinchant, het originele hergebruik van rubber uit banden van afgedankte voertuigen, ons Autokrak-project en zo veel meer.
Een ander belangrijk actiepunt is het faciliteren van de reportage over voertuig- en batterijrecycling aan de overheden. De nieuwe ELV-applicatie voor de opvolging en rapportage van onder anderen EV-batterijen en vervangoliën passeerden de revue, maar ook het belang van de integratie van voertuigrecyclage en het gebruik van tweedehands auto-onderdelen in de (toekomstige) duurzaamheidsrapportages van bedrijven (CSRD/ESRS- en ESG-rapporteringen). Febelauto beschikt momenteel over een studie en een dataset die werd opgezet in samenwerking met Greenomy en Eco Repair Score, die de sector de nodige handvaten biedt om hier voordeel uit te halen.
Wist je bijvoorbeeld dat elke verwerkte ELV – door hergebruik van onderdelen en de recyclage van grondstoffen - goed is voor een CO2-besparing van maar liefst 83% of 3.392,3 kg CO2eq per afgedankt voertuig? Over een periode van 25 jaar autorecyclage door Febelauto komt dit neer op meer dan 8,5 miljoen ton CO2-besparing of het equivalent in CO2 dat verwerkt wordt door bijna 426 miljoen bomen of 17 keer het Zoniënwoud! Indrukwekkend toch?

Een gevarieerd aanbod aan bedrijfsbezoeken
Het IARC congres werd in schoonheid afgesloten met een aantal bijzonder boeiende bedrijfsbezoeken. De Haven van Antwerpen-Brugge, Derinchebourg in Frankrijk en LKQ-groep in Nederland zetten hun deuren wijd open voor de congresgangers. Zo zijn we weer wat wijzer geworden over de import en export van voertuigen, nieuwe recyclagetechnieken voor de terugwinning van koper en de herfabricage van motoren.
