“CIRCULARITEITSDAG” - Febelauto wil het gebruik van tweedehands auto-onderdelen bij herstelling stimuleren.

“CIRCULARITEITSDAG” - Febelauto wil het gebruik van tweedehands auto-onderdelen bij herstelling stimuleren.

Febelauto organiseerde op donderdag 17 oktober haar eerste Circulariteitsdag met als doel het gebruik van tweedehands auto-onderdelen bij herstelling van voertuigen te promoten. Want tweedehands auto-onderdelen bieden vaak niet alleen een kostenvoordeel, ze dragen ook aanzienlijk bij tot duurzaamheid. Enerzijds door de besparing op waardevolle grondstoffen en anderzijds door de aanzienlijke vermindering in CO2-uitstoot.


Febelauto bracht op deze dag de belangrijkste stakeholders uit de autodemontage- en herstelindustrie samen om na te gaan hoe tweedehands onderdelen beter ingezet kunnen worden en hoe bestaande uitdagingen best aangepakt worden. Aanwezig waren vertegenwoordigers van AG Insurance, carrosserie hersteller Axial, leasingmaatschappij ALD Automotive, invoerders Renault en Volvo, multi-merkverdeler Cardoen, onderzoeksorganisatie VITO, technologische federatie Agoria en Eco Repair Score.

Rondetafel

De dag begon met een rondleiding bij Autohandel Didier, erkend recyclage centrum en één van de grootste ontmantelaars en verkopers van tweedehands auto-onderdelen in België. Mathieu Pannier gaf er een boeiende rondleiding doorheen zijn bedrijf, dat momenteel 2.000 afgedankte auto’s en 130.000 onderdelen op voorraad heeft. Maar ondanks de grote stock en zijn zeven demontage bruggen, is de vraag naar tweedehands onderdelen bij zijn bedrijf groter dan het aanbod. Daarom ambieert Autohandel Didier een bedrijfsuitbreiding om aan de vraag te kunnen voldoen.

Demontage

Na het bezoek leidde Griet Van Kelecom, projectmanager circulariteit bij Febelauto, een rondetafelgesprek waarin de deelnemers inzichten uitwisselden over de kansen en uitdagingen met betrekking tot tweedehands auto-onderdelen. We zetten de belangrijkste conclusies even op een rijtje:

Knelpunten:

  • Bevoorradingstekorten: De vraag naar tweedehands onderdelen is groter dan het aanbod. Dit onderstreept de nood aan meer leveranciers, maar ook aan een betere afstemming tussen vraag en aanbod (meer geschikte afgedankte voertuigen).
  • Complexiteit van de zoektocht: Het vinden van tweedehands onderdelen is vaak tijdrovender dan het bestellen van nieuwe, afhankelijk van de digitaliseringsgraad van het demontagecentrum en de mate van centralisatie van de verkoopsplatformen (momenteel zijn er te veel verschillende van wisselende kwaliteit).
  • Logistieke uitdagingen: Het bezorgnetwerk voor tweedehands onderdelen tussen de partners is nog niet overal zo gestroomlijnd als voor nieuwe onderdelen.
  • Geen traceerbaarheid: Te veel afgedankte voertuigen die nog gedemonteerd kunnen worden voor tweedehands onderdelen, verdwijnen in het illegaal circuit of worden geëxporteerd. Er is nood aan een betere tracering van afgedankte voertuigen, zodat we onderdelen en de herwonnen waardevolle grondstoffen in eigen land/Europa kunnen hergebruiken.
  • Kostenrisico voor garagisten: De garagisten die gebruikte onderdelen aanbieden, lopen het risico het kostenverschil te moeten betalen als het onderdeel niet beschikbaar is en er een nieuw in de plaats moet worden aangekocht.
  • Kostenrisico’s voor carrosserieherstellers: Carrosserieherstellers krijgen sowieso korting op nieuwe onderdelen, waardoor het prijsverschil tussen nieuwe en tweedehands onderdelen vaak te beperkt is om als voordeel te kunnen doorrekenen aan de klant. Bovendien hebben ze bij gebruikte carrosserie-onderdelen vaak nog extra werk en dus kosten, zoals het verwijderen van de verf en het herspuiten van het gebruikte onderdeel.
  • Beperkingen door verzekeringen: Verzekeringsmaatschappijen staan onder druk om hun premies laag te houden en tenzij tweedehands onderdelen aanzienlijke kostenbesparingen of een incentive opleveren, is het moeilijk om klanten te overtuigen van tweedehands.
  • Voorraadbeheer: Het beheer en de opvolging van een dubbele stock (nieuw en tweedehands onderdelen) zorgt voor extra werk, complexiteit en interne concurrentie bij de officiële merkinvoerders.
  • Ongelijke garantieperiode: De garantie op gebruikte onderdelen zou gelijk moeten lopen met deze op nieuwe onderdelen.
Autos

Kansen:

  • Overheidssteun: De ervaring in andere landen toont aan hoe overheidsmaatregelen, zoals btw-tariefverlaging, garantieverplichting en/of een verplicht tweede bestek, het gebruik van tweedehands onderdelen kunnen aanmoedigen.
  • Goodwill van de consument: Volgens onderzoek van Allianz zou 89% van de consumenten bereid zijn om hun auto te laten repareren met tweedehands onderdelen. Bovendien is niet elke voertuig herstelling een verzekeringskwestie. Ook Deloitte ontdekte dat consumenten steeds vaker duurzame keuzes maken, mits deze kostenneutraal zijn.
  • ESG-rapportage: Deze verplichting voor alle bedrijven vanaf 2027, stimuleert de inzet op duurzame initiatieven, waaronder ook het duurzaam beheer, het herstel en de recyclage van het wagenpark. Ook het belang van duurzaamheidscriteria in tenders (public procurement) neemt toe. Daarom ontwikkelde Febelauto in samenwerking met Eco Repair Score, een calculator waarmee de CO2-winst berekend kan worden van tweedehands wisselstukken ten opzichte van nieuwe bij voertuigherstelling. De tool kent een ware opmars bij verschillende bedrijven in Europa (o.a. Claimparts en GPA 26)
  • Nieuwe ELV-regelgeving: De aankomende Europese ELV (End-of-Life Vehicle) verordening, die naar verwachting volgend jaar van kracht wordt, zet sterk in op ‘hergebruik’ en wil de markt voor tweedehands onderdelen verder professionaliseren en beter structureren. Elke lidstaat zal verplicht worden om een stimulerend beleid te voeren naar hergebruik van tweedehands wisselstukken en daarover moeten terugkoppelen naar de Europese Commissie.
  • Stijgend aantal schadedossiers: Het aantal schadedossiers bij verzekeringsmaatschappijen stijgt (spijtig genoeg) jaarlijks met 10%! Steeds meer wagens moeten hersteld worden en dat kan beter met tweedehands onderdelen.
Onderdelen B

Hoewel er nog heel wat uitdagingen moeten overwonnen worden voordat tweedehands auto-onderdelen op grote schaal ingang zullen vinden in België, bieden de evoluerende trends in andere landen hoop. In Frankrijk bijvoorbeeld zijn garagisten wettelijk verplicht om klanten twee reparatiebestekken te geven: één met nieuwe en één met tweedehands onderdelen, zodat de consument een bewuste keuze kan maken. In Duitsland neemt de belangstelling voor gebruikte onderdelen ook toe dankzij het succes van Claimparts. Er gaan daar ook meer stemmen op voor de creatie van een wettelijk kader zoals in Frankrijk. De VS en Zweden hebben meer dan 25 jaar geleden al stappen ondernomen om de markt voor tweedehands onderdelen te stimuleren.

Febelauto is optimistisch en rekent erop dat door de komende Europese verordening het gebruik van tweedehands auto-onderdelen bij herstelling in een stroomversnelling komt. Gebruikte wisselstukken kunnen een belangrijk onderdeel worden van de autoherstelindustrie en zo bijdragen tot meer duurzaamheid binnen de automobielsector.

Bekijk de lange versie van de video