Febelauto streeft al jaren naar duurzame oplossingen voor batterijen uit hybride en elektrische voertuigen. Om deze ambitie kracht bij te zetten, stapten we sinds februari 2020 met vier sectorpartners in een nieuw consortium: Watt4Ever. Ons doel? Van Watt4Ever de Belgische én Europese voorkeurspartner maken voor afgedankte EV-batterijen van e-mobiliteit.
Na een schuchtere start komt de elektrische en hybride revolutie in België de laatste jaren eindelijk op gang. Zo konden HE-wagens dit jaar opnieuw op bijzonder veel aandacht rekenen tijdens het Autosalon in Brussel. “In ons land sprong de verkoop van 47 nieuwe elektrische wagens in 2010 naar 8829 in de periode van januari tot eind november 2019”, licht Catherine Lenaerts, directeur van Febelauto, toe. “Daardoor zijn ook steeds meer industriële batterijen in omloop. Met Watt4ever willen we die stijging verder opvangen door EV-batterijen een tweede leven geven.”
Circulaire economie naar hoger niveau tillen
Watt4Ever is een consortium dat bestaat uit 5 bedrijven die samen de volledige en geïntegreerde waardeketen vertegenwoordigen.
Met dit partnerschap willen we zoveel mogelijk spelers inspireren om een versnelling hoger te schakelen op het vlak van circulaire economie. Dat doen we door materialen maximaal te recupereren als grondstoffen en duurzame energieoplossingen op de markt te brengen. Dankzij deze samenwerking helpen we bovendien de ecologische voetafdruk van elektrische voertuigen tot een minimum te herleiden.
We mikken vooral op bedrijven en organisaties die energieopslagsystemen kunnen gebruiken voor hun kantoorgebouwen, supermarkten, magazijnen, …
Intelligent recycleren is de toekomst
Het recycleren van EV-batterijen vraagt een heel specifieke aanpak. Alles begint bij de diagnose en sortering. Nadien volgt de demontage en ontmanteling van de batterij. Alleen deskundigen met aangepaste gereedschappen, veiligheidshandschoenen, een goede opleiding en de nodige knowhow mogen in beveiligde omstandigheden zo’n batterijen ontmantelen. “Door de hoogspanning in elektrische en hybride voertuigen zijn daar extra risico’s aan verbonden. Vandaar dat Febelauto de meest verregaande veiligheidsmaatregelen respecteert,” legt Catherine Lenaerts uit.
Na de ontmanteling krijgen de batterijen en hun modules een tweede leven. De batterijmodules ondergaan strenge testprocedures. Batterijen die niet kunnen of mogen worden hergebruikt, gaan over naar recyclage om zo alle grondstoffen te recupereren.
“Ongeveer 30% van de batterijpacks krijgt een nieuwe bestemming, 70% gaat naar recyclage. We slagen erin om alle kostbare grondstoffen terug te winnen.” – Catherine Lenaerts, directeur Febelauto
Eerste EC+ in Vlaanderen
In 2019 opende Febelauto een eerste erkend centrum+ in Vlaanderen, waar batterijen uit afgedankte HE-voertuigen gehaald mogen worden. Een EC+ moet werken volgens de Febelauto-normen voor de batterijen uit elektrische en (plug-in) hybride voertuigen. Deze normen werden opgesteld in samenspraak met de gewestelijke overheden en de sector.
Out Of Use
Out of Use is gespecialiseerd in de fijnmazige ophaling, het hergebruik en de recycling van elektrische en elektronische apparaten (EEA). Meer in het bijzonder recycleert Out of Use vooral ICT-materiaal zoals computers, laptops en servers.
In opdracht van Febelauto haalt Out of Use veilige en niet-veilige afgedankte batterijen op bij de garages van de 42 automerken die bij Febelauto zijn aangesloten. De elektrische batterijen worden opgehaald en tijdelijk gestockeerd in speciale containers, gevuld met brandwerend materiaal. Na de stockage worden de batterijen gesorteerd om zoveel mogelijk te kunnen hergebruiken. Ongeveer 30% van het aangeboden volume komt in aanmerking voor hergebruik. Van 100% e-waste wordt maar liefst 89,96% terug gerecycled tot secundaire grondstoffen.
Zowel de logistieke ervaring met e-batterijen en de expertise in het hergebruik en recycling van elektrische apparaten, maken van Out of Use een ideale partner voor.
ReVolta
De start-up ReVolta is niet alleen gespecialiseerd in energieopslag voor gebouwen in de tertiaire sector en residenties, maar ook in diensten voor het optimaal batterijbeheer in de energiemarkten. Hun aanbod is gebaseerd op het hergebruik van batterijen van elektrische wagens. Hierdoor zijn de aangeboden oplossingen niet alleen ecologisch, maar ook financieel duurzaam.
Het bedrijf is een sterke start-up die twee kernwaarden uitdraagt: de wil om zijn maatschappelijke omgeving sterk te beïnvloeden en de empowerment van zijn klanten om actoren te worden van hun eigen energiegebruik.
Eco Lithium
Eco Lithium bouwt circulaire accu’s en complete energieopslagsystemen voor campers, boten, schepen ... De accu’s worden gemaakt van lithium accucellen afkomstig uit onder meer elektrische wagens. De auto’s werden ofwel afgeschreven door schade of de accu’s werden vervangen omwille van defecten.
Waar de accu’s voorheen vernietigd werden, worden ze dus nu nog vele jaren gebruikt. Ze zijn bovendien minder milieubelastend en kunnen na 10 à 20 jaar zelfs op grondstofniveau gerecycled worden.
Intigo
Intigo is een adviesbureau voor bedrijfsbeheer met specifieke expertise in circulaire economie. De ervaring van het bureau in de upscaling van productieprocessen en het toepassen van circulaire economie in bedrijfsprocessen maakt van Intigo een onmisbare vierde partner.
Watt4ever ging officieel van start op 1 februari 2020.