Febelauto

Jaarverslag 2023

2023 was een jaar vol aangekondigde veranderingen die een blijvende impact zullen hebben op de toekomstige recyclage van voertuigen en batterijen. Met dit jaarverslag nodigen we je uit om getuige te zijn van de tastbare resultaten van Febelauto's duurzame activiteiten in 2023.

Catherine Lenaerts

Directeur Febelauto

Beste lezer,

Welkom bij het jaarverslag van Febelauto, waarin we met trots onze reis naar nieuwe hoogten delen. Het afgelopen jaar hebben we een 'next level' opgezocht, met ons gedreven team dat streeft naar excellentie in alles wat we doen.

Een van de meest opmerkelijke mijlpalen is ons nieuwe financieringssysteem, ontworpen om een 'level playing field' te creëren tussen oude en nieuwe invoerders. Dit systeem, gebaseerd op een grondige studie van Deloitte, anticipeert niet alleen op een nieuw Europees kader, maar trekt ook als een locomotief de hele sector mee in de richting van administratieve vereenvoudiging. Invoerders, de drie gewesten en andere afvalbeheersorganisaties worden allen uitgenodigd om aan boord te springen en mee te rijden op deze trein van vooruitgang.

Daarnaast kijken we met grote interesse naar de nieuwe Europese wetgeving met betrekking tot batterijen en afgedankte voertuigen. Febelauto streeft ernaar een actieve rol te spelen in het vormgeven van deze regelgeving en het beïnvloeden van de toekomst van onze sector.

Onze horizon verbreedt zich ook aanzienlijk met de uitbreiding van onze scope naar batterijen voor zware voertuigen, waaronder bussen en vrachtwagens. Dit opent een geheel nieuwe wereld van mogelijkheden en uitdagingen waar we vol enthousiasme induiken.

Tenslotte was het een tijd van verandering. Verandering van het voorzitterschap van Febelauto, waar we na 17 jaar afscheid namen van onze gewaardeerde voorzitter, Paul de Rooij. In juni verwelkomden we Henry Wattel als onze nieuwe voorzitter en we kijken de komende jaren uit naar zijn visie en dynamiek.

Kortom, dit jaarverslag markeert niet alleen een momentopname van onze prestaties, maar ook een belofte voor de toekomst. Samen blijven we streven naar innovatie, duurzaamheid en groei, en bouwen we aan een sterke en veerkrachtige toekomst voor Febelauto en de hele industrie.

Met vriendelijke groeten,

Catherine

2023 in opvallende cijfers

Nuttige toepassing

De Europese richtlijn en de regionale wetgeving leggen de nuttige toepassing van afgedankte voertuigen op 95%. Met 97,7% doen wij het in België beter!

Hergebruik voertuigen

22,8% van het voertuiggewicht werd in 2023 hergebruikt. Met ons Circulair Repair / Ready2Reuse project trachten we dit cijfer actief te laten groeien.

Hergebruik HEV-batterijen

In 2023 werd 85% van de opgehaalde HEV-batterijen hergebruikt hetzij door herfabricage (remanufacturing), herbestemming of 2nd life-toepassingen en recyclage.

Geen tijd om dit hele rapport te lezen? Wens je toch op de hoogte te blijven van Febelauto's duurzame activiteiten? Download dan hier een bondige samenvatting van ons jaarrapport.

Lees de samenvatting