Febelauto opent nieuwe Lithium-Ion kluis in samenwerking met RecuPbat

Febelauto opent nieuwe Lithium-Ion kluis in samenwerking met RecuPbat

Op 19 september 2024 organiseerde Febelauto in samenwerking met RecuPbat een ‘zinderend’ evenement in de gloednieuwe Lithium-Ion kluis van RecuPbat in de Antwerpse haven. Het evenement bracht de belangrijkste stakeholders samen, waaronder importeurs uit de automobielsector, recyclage-experts, openbare diensten, partners en beleidsmakers, allemaal gericht op de duurzame recyclage van batterijen uit geëlektrificeerde voertuigen (HEV-batterijen).

Naarmate de revolutie van elektrische voertuigen zich versnelt, is het vinden van duurzame manieren om de levenscyclus van batterijen te beheren van cruciaal belang geworden. Dit evenement onderstreepte niet alleen het belang van batterijrecycling, maar toonde ook innovatieve oplossingen die bijdragen aan een circulaire economie in de auto-industrie.

Welkom Bienvenu

Een boordevol programma, rijk aan kennis en innovatie

De dag begon met een warm welkom van Catherine Lenaerts, directeur van Febelauto, en Kenny Rits, directeur Aankoop bij RecuPbat. Hun woorden zetten de toon voor een boeiende reeks presentaties en live demonstraties.

Enkele van de belangrijkste hoogtepunten:

Een rondleiding door de hoogbeveiligde Lithium-Ion kluis, geleid door Jeroen van der Werff, Managing Director van RecuPbat, die uitleg gaf over de veilige opslag en het in quarantaine plaatsen van lithium-ion batterijen. Zo kunnen eventuele zwaar kritische batterijen snel gedetecteerd worden. De loods wordt 24/7 gemonitord door camera’s en rookmelders en de verschillende zones zijn rechtstreeks gekoppeld aan de lokale brandweer in de haven. De stockage en verwerking van batterijen dient immers volgens strikte procedures te gebeuren, want afgedankte HEV-batterijen kunnen kritisch zijn, hebben een complexe chemische samenstelling en staan onder een zeer hoge elektrische spanning.

Kluis entrepôt

Een diepgaande diagnose van batterijmodules, gedemonstreerd door Niels Vandeput, Chief Operations Officer bij Watt4Ever. Want na hun quarantaine worden HEV-batterijen gedemonteerd en uitvoerig getest. Hij liet zien hoe de modules zorgvuldig gecontroleerd worden qua gezondheid en veiligheid. De goed bevonden modules worden voor ‘hergebruik’ gelabeld de andere voor ‘recycling’.

Daarna gaf Ruud Barnas, Manager Battery Operations bij RecuPbat, een fascinerende live demonstratie van het diep ontladen van de modules. Daarvoor ontwikkelden ze een speciale ontmantelingslijn waarin 20 modules in 6u tijd veilig ontladen kunnen worden tot 0 volt. De ontmantelingslijn wordt zorgvuldig bewaakt door een IT-controle unit, een infra-roodcamera en speciale sensoren op de batterijen. Door middel van warmte-detectie monitoren ze de veilige ontlading van de modules. Indien de temperatuur te hoog oploopt, gaat een alarm af en bij bereik van een kritische limiet wordt het volledige systeem automatisch uitgeschakeld.

Ontladen Décharge

Christian Wickel van LogBATT gaf aan hoe HEV-batterijen veilig getransporteerd kunnen worden naar de gespecialiseerde partners van Febelauto voor verdere verwerking. HEV-batterijen worden beschouwd als gevaarlijke goederen en het transport dient te beantwoorden aan een hoop voorschriften (pictogrammen, informatie, verpakkingspecificaties en administratieve verklaringen). Febelauto werkt samen met Logbatt die gespecialiseerde ‘Safety boxen’ ontwikkelt voor het veilig en efficiënt transport van batterijen.

De HEV-batterijen die voor recycling gelabeld worden gaan naar gespecialiseerde partners van Febelauto, zoals Umicore in België, maar ook buitenlandse bedrijven zoals het Franse Snam en Finse Fortum. Deze bedrijven zitten nog volop in het opschalen van hun batterijrecyclingproces. Ze gaan elk op hun manier op zoek naar de meest efficiënte, duurzame en economisch haalbare manier van recycleren. De herwonnen metalen worden ter beschikking gesteld van de industrie als grondstof om nieuwe batterijen te produceren.

Transport

Maar vooraleer de HEV-batterijen gerecycleerd worden, verwerkt Febelauto er zoveel mogelijk (zo’n 50%) in second-life toepassingen. De batterijmodules die potentieel geschikt zijn voor een tweede leven gaan immers naar circulaire partners van Febelauto, zoals Watt4Ever. Niels Vandeput gaf uitleg over hoe de gebruikte batterijen voorzichtig uit elkaar gehaald worden en hoe de modules hergebruikt worden voor de productie van energie-opslagsystemen. Want batterijmodules die niet meer geschikt zijn voor mobiele toepassingen, kunnen nog perfect 10 jaar dienst doen in stationaire energieopslag-units. Zo verlengen ze de levensduur van de HEV-batterijen en verminderen ze de CO2-impact (80% minder CO2 bij hergebruikte batterijen dan bij nieuwe!).

Het evenement werd afgesloten met de officiële opening van de Lithium-Ion kluis door Koen Kennis, schepen van Antwerpen. Henry Wattel, voorzitter van Febelauto onderstreepte in een laatse korte toespraak het belang van samenwerking en partnerships om Febelauto’s duurzaamheidsdoelstellingen te bereiken.

Watt4 Ever KK

De standaard zetten voor duurzaam batterijbeheer

Het evenement versterkte Febelauto's engagement om een duurzame recyclageketen uit te bouwen voor afgedankte HEV-batterijen. De nieuwe Lithium-Ion kluis van RecuPbat is daarin een nieuwe mijlpaal. In de toekomst zullen we blijven samenwerken met partners uit de sector en beleidsmakers om de veilige, efficiëntie en milieuverantwoorde recyclage van batterijen te verbeteren en onze leidersrol in Europa te behouden.

Afsluit Clôture

Ons evenement kreeg uitgebreid aandacht in de pers, waarmee we onze boodschap van duurzame recyclage verder verspreiden. Enkele reportages:

Reportage: RTBF

Reportage Kanaal Z

Febelauto behoort tot de Europese top inzake de organisatie van de verwerking van HEV-batterijen. 50% van de ingezamelde batterijen krijgt een tweede keven, de overige 50% wordt gerecycleerd. Cijfers over de recyclage van afgedankte HEV-batterijen in België kan je terugvinden in ons jaarverslag.