Jaarverslag 2019: duik in de cijfers en resultaten van ons jubileumjaar

2019 was een jaar met verschillende mijlpalen. Naast ons 20-jarig bestaan vierden we ook de opening van de eerste erkende centra+ in Vlaanderen en Wallonië. Verder zijn we erg trots op onze jaarresultaten en het feit dat 42 automerken Febelauto aanstelden als hét beheersorganisme voor hun industriële batterijen.

Manifest met 42 automerken

Elektrische, hybride en plug-in hybride wagens (HE-voertuigen) zijn aan een sterke opmars bezig. Ook de recyclagesector volgt: in 2019 ondertekenden 42 automerken een manifest waarin ze Febelauto actief aanstelden als beheersorganisme voor de verwerking van industriële batterijen: een mooie erkenning voor ons pionierswerk van de voorbije jaren.

Opening eerste erkende centra+

In 2019 werden in Vlaanderen en Wallonië door respectievelijk ministers van Omgeving, Natuur en Landbouw Koen Van den Heuvel en Carlo Di Antonio de eerste erkende centra+ geopend. Enkel een erkend centrum+ is gemachtigd en uitgerust om batterijen veilig en conform de Febelauto-normen © uit afgedankte HE-voertuigen te halen.

De cijfers in een notendop

In 2019 werd opnieuw 97,1% van het gewicht van alle geregistreerde afgedankte voertuigen hergebruikt, gerecycleerd of energetisch gevaloriseerd: een evenaring van ons cijfer van vorig jaar. Verder stellen we vast dat al 26,1% van de onderdelen van afgedankte voertuigen in België hergebruikt wordt.

In totaal werden er 134.629 afgedankte voertuigen ingezameld: een daling van 5,75% ten opzichte van 2018. De gemiddelde leeftijd van ingeleverde voertuigen stijgt wel naar 16,5 jaar en op de kilometerteller van alle ingezamelde wrakken in België staat gemiddeld 190.000 kilometer, zo berekenden onze collega’s van Car-Pass. Voor de circulaire economie is het alvast hoopgevend dat de wagen van vandaag alvast langer meegaat.

Andere acties

Daarnaast was 2019 ook goed voor tal van nieuwe initiatieven en bezoeken. Zo gingen we langs bij Re-source Industries (INDRA) in Frankrijk en bij Van Werven Plastic Recycling in Lanaken.

Benieuwd naar onze andere realisaties uit 2019?