Circulaire economie - Batterijen

Acties in 2022 rond batterijen

1. Productie

Herbruikbare en afgedankte, herlaadbare batterijen voor de aandrijving van hybride en elektrische voertuigen (HEV): wij geven ze graag een tweede leven.

scroll >

Marktaandeel 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022
Totaal e-cars
(BEV, HEV, PHEV)
10.715 18.635 26.984 28.510 34.972 62.158 92.080 126.325
Aandeel in % 2,14 3,45 4,94 5,19 6,36 14,41 23,08 29,91
Totaal e-moto 20.275
Totaal cars 501.066 539.519 546.558 549.632 550.003 431.491 399.000 422.405

Marktaandeel HE-voertuigen neemt toe

In vijf jaar tijd (2017-2022) steeg het marktaandeel van geëlektrificeerde voertuigen van 5% naar 30%. Dat betekent voor Febelauto dat het aantal in te zamelen batterijen de komende jaren alleen maar zal stijgen. Een groot deel zal een tweede leven krijgen als energieopslagbatterij; de andere worden gerecycleerd.

Febelauto zal dus nog sterker inzetten op haar samenwerking met erkende centra. Alleen zo kunnen we de inzameling en verwerking van HEV-batterijen in goede banen blijven leiden.

2. Gebruik

Door herbruikbare en afgedankte HEV-batterijen een tweede leven te geven, verlengen we hun levensduur en vermijden we het gebruik van nieuwe grondstoffen.

End-of-life batterijen in bruikleen

In samenwerking met invoerders leent Febelauto end-of-life batterijen en modules uit aan hogescholen en brandweerkorpsen. Studenten maken daar dankbaar gebruik van om de geleerde theorie om te zetten in de praktijk. Brandweerkorpsen zijn dan weer vragende partij om HEV-batterijen in te zetten tijdens hun brandoefeningen.

Alle grote brandweerzones nemen deel aan vergaderingen georganiseerd door de FOD Binnenlandse Zaken om veiligheidskwesties over HEV-batterijen en -voertuigen te bespreken en ervaringen uit te wisselen. Febelauto schuift mee aan tafel om extra input te leveren en de veiligheid te garanderen in zowel erkende centra als de autosector in het algemeen.

Nieuwsgierig? Hier vind je het FAQ-document over de bruikleen van batterijen.

3. Inzameling

De inzameling van HEV-batterijen vereist een specifieke expertise. Daarom werkte Febelauto de EC+-norm uit. Een centrum moet voldoen aan die norm om op een veilige en verantwoorde manier afgedankte HEV-batterijen te verwerken. De EC+-certificering wordt toegekend aan een erkend centrum na een audit. Zo zijn er intussen 6 erkende centra.

RETRON BOX 750 en 4000

Om lithium-ion-accu's en -batterijen veilig te transporteren, besloot Febelauto om speciale kisten te huren: de RETRON BOX. Zo kan Febelauto bij de inzamelpunten ook kritische modules en batterijen inzamelen, inclusief de allergrootste exemplaren – en dat in alle veiligheid. De opslagkoffers zijn thermisch geïsoleerd, stofvrij en brandvertragend.

4. Diagnosecentrum

Na een reeks testen weten we of een HEV-batterij herbruikbaar is of niet. Niet-herbruikbare HEV-batterijen zijn klaar voor recyclage.

Branddekens voor HE-voertuigen

Brand- of blusdekens zijn meestal (voornamelijk) bestemd voor auto’s die rijden op fossiele brandstoffen. Maar wat zijn de opties voor elektrische wagens en hun brandbare lithiumbatterijen?

Reden genoeg voor Febelauto om op onderzoek te gaan. We ontdekten dat er in 2022 steeds meer dekens op de markt kwamen die de gevreesde kettingreactie in oververhitte EV-batterijen afremmen of vertragen. Zo lanceerde Prosol UK de EV Fire Blanket – met een spectaculaire demonstratie erbovenop:

5. Ontmanteling

De demontage en ontmanteling van HEV-batterijen is rasecht maatwerk. Getrainde operatoren gaan aan de slag met speciaal gereedschap, waarbij ze specifieke veiligheidsrichtlijnen moeten volgen.

OVAM-goedkeuring van nieuwe partners

Het aantal ingezamelde batterijen van HE-voertuigen zit in de lift. Daarom ging Febelauto in 2022 op zoek naar nieuwe partners om die batterijen nog efficiënter in te zamelen, op te slaan en te recycleren.

Garage Van Rompaey uit Boechout, een erkend centrum dat zich specialiseert in de ontmanteling van HEV-batterijen, kreeg als zesde bedrijf ons EC+-keurmerk. Ook kregen Fortum en Ecobat een OVAM-goedkeuring als nieuwe recycleerders. Op die manier blijft de recyclagecapaciteit van HEV-batterijen verder stijgen, en blijven de gerecycleerde materialen op Europese bodem. Daar worden ze opnieuw ingezet als grondstof voor nieuwe batterijen.

6. Recyclage

Niet-herbruikbare HEV-batterijen gaan naar erkende recyclers. Zo halen we elk jaar weer een recyclagerendement boven de verplichte 50%.

ICBR-workshop in Salzburg: black mass

Tijdens het International Congress for Battery Recycling (ICBR) in Salzburg nam Febelauto deel aan de workshop ‘Lithium-ion battery black mass: current situation and future developments’.

We kregen er niet alleen een beeld van de huidige situatie, maar ook informatie over de gaten in de bestaande regelgeving. Ook gaf de workshop meer inzicht in potentiële technische ontwikkelingen en procedures om black mass te behandelen.

Ook onze acties rond afgedankte voertuigen ontdekken?

Afgedankte voertuigen

Benieuwd naar onze recentste circulaire initiatieven?

laat je inspireren door onze blog