Circulaire economie - Afgedankte voertuigen

Acties in 2022 rond afgedankte voertuigen

Als het Belgische beheersorganisme voor afgedankte voertuigen stimuleert en coördineert Febelauto de inzameling, verwerking en recyclage van autowrakken. In een uitdagend 2022 realiseerden we tal van initiatieven die de toekomst van het circulaire wagenparkbeheer zullen beïnvloeden.

We zetten de belangrijkste initiatieven uit 2022 in de kijker per fase van de circulaire economie:

1. Productie

Bij Febelauto willen we de grondstoffen in afgedankte voertuigen een tweede leven geven. Vergevorderde post-shreddertechnologie zorgt ervoor dat we dat vandaag al in grote mate kunnen doen voor de industrie.

Plastic Matters

Febelauto nam actief deel aan het Plastic Matters-event van Denuo en Essenscia PolyMatters in september. Beide federaties willen via kennisdeling en informatie-uitwisseling het gebruik van gerecycleerde kunststoffen verhogen. Op het programma: interessante gastsprekers, een productieve brainstormsessie en vele bruisende ideeën over de uitdagingen en mogelijkheden van gerecycleerd plastic in de (auto-)industrie. Life in recycled plastic, it’s fantastic!

2. Gebruik

De circulaire economie draait om meer dan het verkleinen van de afvalberg. Bij Febelauto willen we meer bewustzijn creëren rond die diverse toepassingen en zo onze circulaire visie op grote schaal verspreiden.

Nieuw in het takenpakket: behandeling van UPEX-klachten

Verkoopplatformen zoals o.a. veilingsite Informex bieden voertuigen aan voor verkoop volgens twee verschillende statussen: ‘technisch totaal verlies’ (TTV) of ‘economisch technisch verlies’ (ETV). Als een erkend centrum de status van een voertuig betwist, dan kan het een klacht indienen bij de UPEX-commissie. Tien onafhankelijke experten zullen het dossier dan herbekijken. Indien de commissie een andere beoordeling geeft, dan wijzigt de status van het voertuig.

Sinds 1 augustus 2022 komen die klachten terecht bij Febelauto (pttv@febelauto.be), en niet langer bij de OVAM. Tussen 1 augustus en 31 december 2022 noteerden we 31 klachten. In 25% van de dossiers werd de status van het voertuig anders beoordeeld en aangepast naar ‘technisch totaal verlies’.

3. Inzameling

Zodra voertuigen hun allerlaatste kilometer hebben afgelegd, worden ze ingezameld voor verzending naar een erkend centrum. Verschillende onderdelen en grondstoffen komen in aanmerking voor hergebruik of recyclage.

Samenwerking voor meer afgedankte voertuigen

Febelauto werkt samen met verschillende partners om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk voertuigen hun weg vinden naar een erkend centrum.

  • Steden en gemeenten: In 2022 werkte Febelauto samen met de VVSG (Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten) aan het artikel “Kies voor een milieuverantwoord beheer van uw wagenpark”. Dat spoorde Vlaamse steden en gemeenten aan om de overheidsmaatregelen te volgen en zo grondstoffenrecuperatie te maximaliseren.
  • Assuralia, Informex & Mobia: Febelauto zat meermaals samen met deze partners i.v.m. het beheer van afgedankte voertuigen na de overstromingen van juli 2021. Daaruit bleek dat er nood was aan een betere definitie van ‘technisch totaal verlies na waterschade’. Op vraag van de gewesten diende Febelauto een voorstel in om, in navolging van Frankrijk, de definitie van een TTV-voertuig scherper te stellen in de milieuwetgeving (in overleg met Febiac, Mobia, Traxio, Renta en Fevar).
  • Patrimoniumdiensten & Fin Shops: In 2022 verkochten de Fin Shops in Bornem, Gembloux en Brussel samen 7.564 afgedankte voertuigen.
  • De UPEX-commissie

4. Depollutie

Waterstof als alternatieve brandstof

Tijdens het eerste Hydrogen Technology Event van Hogeschool VIVES in Kortrijk maakten we kennis met waterstoftechnologie in al haar facetten. Waterstof is een veelbelovende alternatieve brandstof, met een zeer milieuvriendelijke uitstoot (water).

Bart Van Dorpe, docent Autotechnologie aan Hogeschool VIVES, voorspelt een belangrijke rol voor waterstof als alternatieve brandstof van de toekomst – maar dan wel voor specifieke toepassingen.

“Waterstof is ideaal voor zware voertuigen zoals vrachtwagens, bussen, landbouwmachines en vliegtuigen,” zegt Van Dorpe. “Een zware truck kan perfect 400 km overbruggen op batterijen. Indien hij meer kilometers aflegt op een dag, dan schakelt hij over op waterstof. Vijf kilogram is voldoende voor een personenwagen om 550 km te rijden – het equivalent van 500 à 700 kg batterijen.”

Er zijn al waterstofauto’s op de markt (o.a. van Toyota en Hyundai), maar de infrastructuur ontbreekt nog. In België zijn er momenteel slechts 3 operationele waterstofstations, en de aanleg ervan is duur. Ook is het erg complex om een waterstoftank te recycleren.

Toch denk ik dat waterstof 25% zal uitmaken van ons alternatieve brandstofgebruik, naast elektrische voertuigen,” besluit Van Dorpe. “Het is echter cruciaal dat die waterstof duurzaam wordt opgewekt, want dat is zeker nog niet altijd zo. Mijn voorstel: maak waterstof uit zonne- en windenergie.

Voordelen
  • Zeer licht
  • Milieuvriendelijk
  • Prestaties zijn vergelijkbaar met die van een benzinemotor
Nadelen
  • Opwekking is nog niet altijd duurzaam
  • Beperkte infrastructuur
  • Ontbrandt zeer gemakkelijk

5. Ontmanteling

Herinrichting met circulaire materialen

De circulaire economie is het kloppende hart van Febelauto, maar ook van Nnof – een specialist in duurzame werkplektransformatie. Nnof hielp ons om materialen en auto-onderdelen een tweede leven te geven … in het heringerichte interieur van ons kantoor.

We kozen vooral voor herstelde en tweedehandsmeubels, maar de echte blikvangers zitten in de decoratie. Een afgedankte uitlaatpijp boven de keukentafel, drie koplampen van motorfietsen in de vergaderruimte, bureaulampen uit remschijven, plantenbakken van gerecycleerde banden … Het is nu onmogelijk om naast onze visie te kijken!

Als kers op de taart kozen we bij Lion Recyclage (Leuven) allemaal een onderdeel uit, dat we tijdens een teambuilding-activiteit verwerkten tot onze eigen totem in klei. Dat gebeurde onder de deskundige begeleiding van Kathleen Jooris, die ons kunstwerk achteraf nog wat meer kleur gaf. Benieuwd naar het eindresultaat? Je kan het exclusief komen bewonderen op ons kantoor.

6. Recyclage

“Eén afgedankt voertuig, minstens honderd nieuwe toepassingen”. Dat is de ronkende titel van het eindwerk van Rik Verdoodt, student Autotechnologie aan de Karel de Grote Hogeschool. Rik schreef deze inspiratiegids in samenwerking met Febelauto, en onder begeleiding van docent Peter Colman.

De gids toont aan dat elk afgedankt voertuig een schatkamer is van onderdelen en grondstoffen. Met de juiste aanpak kan je elk component een tweede leven geven – het glanzende speerpunt van de circulaire economie.

Van autoband naar slippers, van airbag naar handtas, van motorblok naar koffietafel: Riks eindwerk bewijst dat de mogelijkheden eindeloos zijn. Verplicht leesvoer voor de recyclage-industrie, wat ons betreft.

Lees Riks inspiratiegids

Ook onze acties rond batterijen ontdekken?

Batterijen

Benieuwd naar onze recentste circulaire initiatieven?

laat je inspireren door onze blog