Circulaire economie - Batterijen

Acties in 2021 rond batterijen

Zoveel mogelijk herbruikbare en afgedankte, herlaadbare batterijen voor de aandrijving van hybride en elektrische voertuigen (HEV) een tweede leven geven, dát is de ambitie van Febelauto.

EINDRAPPORT BORGT: BATTERIJ-OPSLAGSYSTEMEN

Het 2 jaar durende BORGT-project beoordeelde het gebruik van batterij-opslagsystemen. Concreet ging het over systeeminstallatie en het testen van wijk- en thuisbatterijen om de certificatie, brandveiligheid en huisverzekeringsprocedures in Vlaanderen te verbeteren. Hieruit kwamen enkele suggesties voor het beleid, zoals een veiligheidschecklist voor installateurs en brochures op maat van de verschillende betrokkenen: burgers, gemeentebesturen, socialewoningbouwmaatschappijen …

Conclusie? Circulaire batterijen zijn zeker niet onveiliger dan nieuwe batterij-installaties, aangezien ze eveneens aan de strengste normen moeten voldoen, en steviger en impactbestendiger zijn.

Door herbruikbare en afgedankte EHV-batterijen een tweede leven te geven, voorkomen we het gebruik van nieuwe grondstoffen. Met kennis en kunde zorgen we voor een langere levensduur van afgedankte materialen. Op die manier schrijft Febelauto zich ook op het vlak van afgedankte EHV-batterijen in in de circulaire economie.

BATTERIJ ALS DIENST: HET BaaS-model

In de overgang naar een circulaire economie is het eigendomsbegrip binnen de wereld van batterijen aan hernieuwing toe. Ook batterijen kunnen via het BaaS-model (battery-as-a-service) als een dienst beschouwd worden. Zo kan aan klanten een bepaald aantal kWh met een circulaire batterij aangeboden worden als een dienst. De klant heeft uiteindelijk enkel een operationele kost via een servicecontract. Zo hoeft hij niet te investeren in de batterij, noch te voorzien in het onderhoud ervan.

De inzameling van EHV-batterijen vergt specifieke expertise. Febelauto werkte daarom de EC+-norm uit waaraan een centrum moet voldoen om de afgedankte EHV-batterijen te mogen aanvaarden. Na een succesvolle audit kent Febelauto de EC+-certificering toe.

SAFETY FIRST!

Bij de verwerking van batterijen loeren enkele risico's om de hoek. Daarom informeerden we de sector via een 4-delige webinarreeks, waaronder 2 webinars in 2021. Bekijk ze hier opnieuw:

• Veiligheid en risicopreventie in verpakking en transport van batterijen uit e-voertuigen:
  • Voorschriften in geval van noodinterventies:

VOORZORGSMAATREGELEN STOCKAGE HEV-BATTERIJEN

De punten van aanvaarding - verkooppunten en EC+-centra - krijgen steeds meer HEV-batterijen binnen. Daarom werkten we een fiche uit met een aantal voorzorgsmaatregelen om ze op een veilige manier tijdelijk te stockeren.

Lees hier de voorzorgsmaatregelen stap voor stap na.

4. Diagnosecentrum

De HEV-batterijen krijgen de diagnose 'herbruikbaar' of 'niet-herbruikbaar'. De niet-herbruikbare EHV-batterijen gaan naar recyclage.

GEZONDHEIDSTOESTAND BATTERIJ

Eerst moeten de batterijen een hele reeks testen ondergaan om te weten of ze al dan niet herbruikbaar zijn. Zo is onder andere de gezondheidstoestand van de batterij belangrijk. Als de dealer aan Febelauto vraagt om een batterij op te halen, kennen we graag die gezondheidstoestand. Via onze website vult de dealer de fiche in zodat we een beter eerste beeld van de batterij krijgen. Hier krijg je een beeld op de testapparatuur van EHV-batterijen.

Diagnosecentrum

RELIVE IN PEACE:

Niet vaarwel, maar tot ziens. Onze succesvolle socialmediacampagne ‘Relive in Peace’ maakte duidelijk wat er met de elektrische voertuigen en hun batterijen gebeurt. Bekijk hier de video:

BEZOEK VAN MINISTER DEMIR

Afgedankte batterijen uit elektrische wagens een tweede leven geven: dat is wat we wilden tonen aan de minister en aan jongeren in de klimaatbus. In oktober 2021 bezochten scholieren van het technisch onderwijs in het gezelschap van Vlaams minister van Energie, Omgeving en Justitie Zuhal Demir onze site waar we een 2e leven geven aan de batterijen. Zo zagen ze hoe we circulair denken in de praktijk omzetten.

Wist je dat … de CO2-impact van een circulaire batterij 80% kleiner is dan van een nieuwe batterij? Bovendien vermijd je 18 ton afval.

De niet-herbruikbare HEV-batterijen worden afgevoerd naar erkende recyclers. We halen jaar na jaar een recyclagerendement dat hoger ligt dan de vereiste 50%.

AND THE WINNER IS …

Het Febelauto-team ging nietsvermoedend naar de relatiedag van de Nederlandse collega’s van ARN (Auto Recycling Nederland). Plots werden we bekroond met de Innovation Award voor onze samenwerking met Watt4Ever.

ARN Innovation Award

Ook onze acties rond afgedankte voertuigen ontdekken?

Afgedankte voertuigen

Benieuwd naar onze recentste circulaire initiatieven?

laat je inspireren door onze blog