Veni, vidi... vici

Veni, vidi... vici

Tijdens de zomer van 2021 werd Car Parts & Recycling in Pepinster, België geconfronteerd met een overstroming op zijn werf. Joseph Higny geeft ons een inspirerend verhaal over hun ervaring samen met een voorzichtige boodschap.

Joseph, kun je wat achtergrondinformatie geven over Car Parts & Recycling en de omvang van het bedrijf voordat de overstroming plaatsvond?

Het Car Parts & Recycling project werd gestart in november 2020 als een synergie met Verviers Dépannage (depannagebedrijf), mijn andere bedrijf op die site, met de registratie voor een milieu-en bouwvergunning bij het Waalse Gewest, de investeringsfase volgde in april & mei 2021, en ik kreeg de Febelauto certificering medio juni 2021 met alle andere vergunningen van de overheid. De ambitie was om te komen tot zo'n 750 ELV per jaar uitgerust met state-of-the-art apparatuur van INDRA. De operaties startten in 15 juni 2021.

Wanneer en hoe heeft de overstroming plaatsgevonden, en wat was de schade?

Zoals de hele regio Verviers en omstreken in de vallei van de Vesder zijn wij op 14 juli overstroomd, met bijna 2 meter hoog water in de werkplaatsen, dat hard en snel door onze gebouwen stroomde en al het materiaal, de uitrusting en de voorraad wegvaagde. Gelukkig raakte niemand gewond, noch op het werk noch thuis!

Het gebeurde toen de autoriteiten geen andere keuze hadden dan het water uit de grote dammen, die zich meer stroomopwaarts bevinden, te lossen na dagen van hevige regenval in de regio.

De gebouwen werden zwaar getroffen, alle auto's (huurauto's, auto's van het bedrijf, auto's van klanten, auto's van bewaarnemers, ...) werden onherstelbaar beschadigd, al het materiaal werd vernietigd, alle voorraden geruïneerd, we zaten weken zonder stroom...

Zoals vele anderen neem ik aan dat u de juiste verzekering had en dat de schade via deze verzekering betaald werd?

Wij hebben natuurlijk een verzekering, maar in België beperken ze heel vaak de dekking in geval van natuurrampen zoals overstromingen en aardbevingen. Daarbovenop hadden makelaars en experts zoveel zaken te behandelen dat het echt lang duurde om ze ter plaatse te krijgen, ik moest hen hard pushen om ze scherp te krijgen en moest tegelijkertijd de verzekeringsmaatschappij opvolgen om uiteindelijk meer dan 6 maanden later gedeeltelijk schadeloos gesteld te worden, met één maatschappij die nog steeds aan het muggenziften is voor meer en meer gedetailleerde info... maar ik denk dat ze dat de 'name of the game' noemen. Aan de andere kant mogen we niet klagen, we werden tenminste zeer goed geholpen door onze bankagent!

Hoe hebben jullie de site zo snel weer operationeel gekregen, en wat was de grootste uitdaging die jullie tegenkwamen?

Onze eerste uitdaging was, zoals u zich wellicht kunt voorstellen, ervoor te zorgen dat onze mensen snel en in veilige omstandigheden weer op de site konden werken. Dat betekende het veiligstellen van de zone, het schoonmaken ervan om onveiligheid op de site te voorkomen met vervuiling die van stroomopwaarts kwam en overal stinkende kleverige modder. We kregen steun en hulp van zovele mensen, grote groepen die uit Vlaanderen kwamen om samen met ons de site schoon te maken, vrienden, partners,... We hadden ook morele steun van FEBELAUTO, het Waalse Gewest, INDRA, ... allen zorgzaam en ook hun hulp aanbiedend.

Ten tweede moesten wij onze plicht vervullen! Op verzoek van het gemeentebestuur waren wij dag en nacht bezig met het wegslepen en veiligstellen van de honderden auto's die in de omgeving van Verviers waren ondergelopen en dat gedurende meer dan 10 dagen.

En uiteindelijk hebben we de Car Parts & Recycling activiteit 2 maanden later hervat toen we de nieuwe uitrusting en al het nieuwe materiaal hadden ontvangen dat door INDRA was besteld en per expres geleverd. We wilden weer volgens de regels gaan werken en zonder de kosten van mogelijke overtredingen van de milieuregels, met alle apparatuur in werking en getest.

Het lijkt erop dat u de tegenslagen in de ogen hebt gekeken en dat u zich opmerkelijk hebt hersteld. Wat hebt u ervan geleerd en welk advies zou u collega-autorecyclingbedrijven geven als ze in een soortgelijke situatie terechtkomen?

Bouw een sterk netwerk van partners op waarop u kunt rekenen op basis van wederzijds vertrouwen, zorg dat u goed verzekerd bent en lees elk woord van uw contract, denk in de eerste plaats aan het belang van uw mensen.