Mijn auto, mijn tuin .. Groen ecodesign binnen de autoindustrie.

Mijn auto, mijn tuin .. Groen ecodesign binnen de autoindustrie.

Door het integreren van plantaardig materiaal, wordt het productieproces van de wagen meer duurzaam. Planten nemen immers CO2 op uit de lucht nog voordat de auto is gebouwd.

De IONIQ5 van Hyundai, 100% elektrisch met plantaardig materiaal !

Inderdaad, de Ioniq5, de nieuwste 100% elektrische wagen van Huyndai bevat plantaardig materiaal, ‘groenmateriaal’ dus. De zetels, de hemelbekleding en de tapijten van de Ioniq5 bevatten biologische componenten bestaande uit suikerriet en granen, terwijl het leder van het interieur is gelooid met lijnzaadolie. De deuren en bumpers zijn gelakt op basis van olie die gewonnen wordt uit planten zoals raapbloemen en maïs.

Door het integreren van plantaardig materiaal, wordt het productieproces van de wagen meer duurzaam. Planten nemen immers CO2 op uit de lucht nog voordat de auto is gebouwd.

De TU Eindhoven stelde al in 2017 een prototype uit biocomposiet voor.

De TU Eindhoven stelde in 2017 reeds een prototype voor – de LINA - dat voor 100% bestond uit biocomposiet. Het chassis van de auto was gemaakt van vlas, een plant met lange en stugge vezels. Door de vezels in een bepaalde richting over mekaar te leggen, werd het materiaal sterker. Het doel van de TU Eindhoven was enkel aantonen dat het kan, en het doel was ook leren over het gebruik van biocomposieten in een auto.

Maar wat in 2017 nog een prototype was, wordt nu dus écht toegepast in de Hyundai Ioniq 5. ‘Groen ecodesign’ krijgt een realiteit.

Artikel Green Ecodesign foto2

Hyundai trekt de lijn van ecodesign door.

Hyundai trekt de lijn van ecodesign nog verder door. Zo worden voor elke Ioniq5 32 plastic flessen gerecycleerd tot de stoffen interieur bekleding van de wagen. Het zonnedak van de wagen wekt energie op en slaat deze op in de batterijen van de wagen.

Dergelijke innovatieve voorbeelden tonen aan dat ecodesign en dus ook ‘groen’ ecodesign zeker zijn realiteit kent binnen de automobielsector van vandaag.

TO BE CONTINUED ..