Jaarverslag 2022: de belangrijkste cijfers en resultaten

In 2022 konden we vele hoopgevende conclusies trekken voor de circulaire economie. Onze auto’s leven steeds langer en rijden verder dan ooit; een recordpercentage vindt een tweede leven. We bundelden al deze mijlpalen, cijfers en acties in ons jaarverslag , maar hieronder vind je alvast een smakelijk voorproefje.

Jaarverslag 2022

Opmerkelijke kerncijfers

In 2022 werden er 81.350 afgedankte voertuigen ingezameld. De gemiddelde leeftijd van een afgedankt voertuig klokt nu af op 18,1 jaar; in 2021 was dat nog 17,6 jaar. Onze auto’s gaan dus langer mee – ongeveer even lang als 7 smartphones.

Bij die voertuigen stond gemiddeld 192.593 kilometer op de teller, aldus Car-Pass. Vrij vertaald: 4,8 keer de omtrek van de aarde. En ook na hun laatste adem bleven de voertuigen waarde leveren. In 2022 werd 97,6% van hun gewicht hergebruikt (21,4%), gerecycleerd (72%) of energetisch gevaloriseerd (4,2%).

Daarnaast zamelde Febelauto in België en het Groothertogdom Luxemburg 5.715 HEV-batterijen in. Hun totale gewicht benadert dat van vijf brandweerwagens. Maar liefst 79% kreeg een tweede leven door o.a. herwerking, energieopslag en recyclage. Een rendement om trots op te zijn!

Traceren en waarderen

Het voorbije jaar bleven we ons actief inzetten om de traceerbaarheid van afgedankte voertuigen te verbeteren. Zo namen we deel aan het Europees project Catena-X, een initiatief van de autoindustrie, dat de diverse inzamelstromen volledig transparant wil maken. Ook kaartten we het thema van de traceerbaarheid aan bij het kabinet van federaal minister Gilkinet (Ecolo).

Daarnaast ging het project ‘Ready2Reuse’ van start. Samen met Cardoen, de twee erkende centra Autohandel Didier en De Jonghe Recuparts, met steun van VLAIO willen we de levensduur van tweedehands auto-onderdelen verlengen. Tweedehands wisselstukken zijn namelijk even kwalitatief als nieuwe, en bovendien veel beter voor het milieu.

Febelauto thuis & on tour

In 2022 kreeg ons kantoor een nieuwe look – uiteraard volledig in lijn met onze groene filosofie. We gaven de voorkeur aan herstelde en tweedehandsmeubels, en gebruikten afgedankte auto-onderdelen als decoratieve elementen.

Maar je kon Febelauto in 2022 ook terugvinden buiten de kantoormuren. Op het Plastic Matters-event in Brussel, bijvoorbeeld, maar ook veel verder. Tijdens het International Congress for Battery Recycling (ICBR) in Salzburg woonden we een workshop bij over black mass in lithium-ion-batterijen.

We kunnen alvast niet wachten om deze verse kennis te benutten in 2023.

Meer lezen over het 2022 van Febelauto?

Lees hier ons volledige jaarverslag van 2022.