Het ongewone parcours van in beslag genomen voertuigen

Het ongewone parcours van in beslag genomen voertuigen

Van alle voertuigen die de politie of douane in België in beslag neemt, komen er elk jaar meer dan 10.000 terecht in de magazijnen of dossiers van Fin Shop Belgium. Dat is de online winkel van de FOD Financiën die in beslag genomen goederen terug openbaar verkoopt. Arnaud Fokan van Fin Shop Belgium in Gembloux schetst het parcours dat deze wagens afleggen.

Een ontbrekend of vervallen keuringsbewijs, een gebrek aan verplichte boorddocumenten, een niet-verzekerde wagen … Elke week onderscheppen politie en douane honderden voertuigen die niet-reglementair rondrijden. De eigenaars hebben 30 dagen de tijd om orde op zaken te stellen. Gebeurt dat niet, dan wordt het voertuig eigendom van de staat – en komt Fin Shop Belgium in actie.

Wat doet de Fin Shop?

"De Fin Shop is een onderdeel van de FOD Financiën en verkoopt roerende goederen waar de staat of federale entiteiten beslag op hebben gelegd", legt Arnaud Fokan van de Fin Shop in Gembloux uit. “Als je in Haeren, Gembloux of Bornem woont, dan weet je onze grote magazijnen liggen. Daarnaast hebben we ook een vestiging in Sankt Vith.”

“Onze magazijnen herbergen niet alleen voertuigen in goede staat, maar ook andere roerende goederen die de Fin Shop opnieuw online verkoopt: bureaustoelen, draadloze stofzuigers, mengkranen, laarzen, informaticamateriaal, niet-opgehaalde postpakketten en achtergelaten kantoormeubilair.”

1 op 6 wagens terug de baan op

De Fin Shop verkoopt echter niet alleen in beslag genomen wagens. Arnaud: “Het kan ook gaan om dienstwagens van de verschillende FOD's die uit dienst zijn – of goederen zonder erfgenamen. Dat zijn er ongeveer 2.000 per jaar, bovenop de 10.000 in beslag genomen voertuigen.”

Van deze in totaal 12.000 voertuigen krijgen gemiddeld 2.000 wagens een tweede leven. Ze worden geveild aan particulieren en garages tijdens openbare verkopen. "Iedereen kan ze kopen. Alleen de voertuigen zonder Car-Pass vormen een uitzondering op deze regel. Die zijn gereserveerd voor de erkende centra", aldus Arnaud. "Wij bepalen telkens de minimumprijs, het veilinghuis doet de rest – zoals bij elke openbare verkoop.”

Koopjes gegarandeerd?

“Via de Fin Shop kan je zeker een tweedehandswagen op de kop tikken aan een spotprijs, maar je kan goede en minder goede deals maken”, nuanceert Arnaud. “De wagens zijn weliswaar leeggehaald, maar niet gerepareerd. Ze worden verkocht in de staat waarin ze in beslag werden genomen en er zijn ook geen garanties. Wie een voertuig koopt zonder boorddocumenten of geldige technische keuring, moet dat bijvoorbeeld binnen de maand na verkoop zelf in orde brengen.”

Maximale recyclage

En wat met de overige 10.000 voertuigen? Deze worden buiten dienst gesteld en te koop aangeboden via veilingen waaraan enkel door Febelauto erkende centra mogen deelnemen. Ze kopen de afgedankte voertuigen in loten terug, voor gemiddeld enkele honderden euro’s per stuk. De wrakken hoeven niet eerst langs het Fin Shop-magazijn te passeren: de erkende centra kunnen ze direct afhalen op de plek waar ze zich bevinden, zoals bij een lokale garagist. Die laatste demonteren wat bruikbaar is en recycleren de wagens maximaal.

"We staan in nauw contact met Febelauto om na te gaan of onze verkoopprocessen voldoen aan de regionale en Europese milieunormen”, licht Arnaud toe. “Het domein waarin we actief zijn evolueert razendsnel, onder meer door de ontwikkeling van nieuwe technologieën en de doorbraak van elektrische voertuigen.”

Kortom: de Fin Shop is een essentiële schakel om enerzijds afgedankte voertuigen terug in het reglementaire circuit binnen te brengen, of ze anderzijds naar erkende centra te leiden voor verwerking en maximale recyclage.

"Alle voertuigen vinden een nieuwe bestemming, via openbare verkoop of een erkend centrum. En dat binnen een termijn van enkele weken.” – Arnaud Fokan, Fin Shop Gembloux

Meer weten?