Catherine Lenaerts (Febelauto): “Nooit durven dromen dat we zulke cijfers zouden halen”

Catherine Lenaerts (Febelauto): “Nooit durven dromen dat we zulke cijfers zouden halen”

Van elke afgedankte wagen in ons land wordt nagenoeg 97% gerecupereerd, waarvan 69% wordt gerecycleerd, 24% hergebruikt en 4% wordt gevaloriseerd als energie. Met dit cijfer mag België zich een van de koplopers in Europa noemen. In een gesprek met het gerenommeerde vakblad Recycling International kijkt Catherine Lenaerts, directeur van Febelauto, tevreden terug op de realisaties van de voorbije 20 jaar en werpt ze een kritische blik op de uitdagingen van morgen.

Recordcijfer in 2018

De inzamelcijfers van Febelauto van 2018 spreken boekdelen. In totaal werden meer dan 142.000 autowrakken ingezameld. Goed voor een stijging van 18%. Stap per stap wordt aan de recyclagecapaciteit getimmerd.

Daarnaast halen we in België ook prachtige recyclagecijfers. Catherine Lenaerts: “Toen ik 17 jaar geleden bij Febelauto startte, werd maar 77% van het gewicht van een autowrak gerecycleerd. Vier jaar later stond onze teller al op 85% en vandaag bereiken we samen met onze 166 erkende centra een recordpercentage van 97%. Ik had nooit durven te denken dat we in zo’n korte tijd zulke recyclagecijfers zouden halen.”

Ruimte voor groei

Toch ziet Catherine nog een gezonde ruimte om te groeien: “De cijfers zitten goed, maar we schatten dat er jaarlijks nog zo’n 50.000 autowrakken tussen de mazen van het net glippen. Daarom pleiten we voor een vereenvoudigde technische inspectie voordat voertuigen worden geëxporteerd. Alleen dan kunnen we erop toezien dat we alleen tweedehandsauto’s en geen afval naar andere landen sturen.”

“De auto-industrie biedt steeds vaker alternatieve mobiliteitsdiensten aan, zoals leasing en vervoer op aanvraag."

Catherine ziet verschillende trends opkomen binnen de mobiliteitssector, waarvan e-mobiliteit een van de meest bepalende zal zijn: “De industrie biedt steeds vaker alternatieve mobiliteitsdiensten aan, zoals leasing en vervoer op aanvraag, in plaats van meer auto’s te gaan verkopen. Dat is een interessante trend. Het is moeilijk te voorspellen hoe de sector zal evolueren, maar er breken in ieder geval spannende tijden aan. Ik kijk er alvast naar uit.”

Benieuwd hoe onze directeur de toekomst inschat van e-mobiliteit en de impact ervan op de auto-industrie?