Ford stimuleert zoveel mogelijk hergebruik van wagenonderdelen. Enerzijds gebruikt de autofabrikant recyclaten in de productiefase, anderzijds doet ze ook al jaren aan remanufacturing.
Meer recyclaten voor nieuwe modellen
Bij Ford stijgt het percentage gerecycleerd materiaal bij elk nieuw model op de markt. Vandaag gebruikt de autofabrikant al een recyclaat voor de productie van de bumpers van de modellen Mondeo, Galaxy en S-Max. Ook de batterijboxen en wielkastbekleding van het Ford-wagenpark worden gemaakt met gerecycleerd materiaal.
Sinds 2015 hanteert Ford een hoogtechnologisch proces waarbij een plasmacoating oude motoren een tweede leven geeft. Ter vergelijking: de CO2-uitstoot bij het produceren van een geheel nieuwe motor ligt dubbel zo hoog. Ze experimenteert momenteel ook met tal van milieuvriendelijke grondstoffen, zoals de Amerikaanse Guayule-plant, zonnebloemen en suikerstokken. Die zouden als groener alternatief kunnen dienen om zo het gebruik van rubber terug te dringen.
‘Reman’ database
Op het vlak van remanufacturing is Ford al jarenlang koploper. Zo maant het eigenaars van tweedehands Ford-wagens aan om hun herstellingen te laten uitvoeren bij een Ford-garage. Waarom? Deze garages gebruiken allemaal het datasysteem Ford Ecat Electronic Parts Catalogue, dat telkens aangeeft of er een ‘reman’-onderdeel voor de herstelling in kwestie beschikbaar is.