Circulaire economie - Batterijen

speedometer indicator

Acties in 2020 rond batterijen

Febelauto streeft al jaren naar duurzame oplossingen voor batterijen uit hybride en elektrische voertuigen. Lange tijd bleven die inspanningen onder de radar. De voorbije twee jaar kwam alles echter in stroomversnelling. Niet alleen lijkt België de elektrische wagen eindelijk te omarmen, ook wij hebben onze doelen kracht bijgezet door mee onze schouders te zetten onder een nieuw bedrijf: Watt4Ever.

Onze ambitie? Van Watt4Ever de Belgische én Europese voorkeurspartner maken voor afgedankte EV-batterijen van e-mobiliteit. Maar dat kunnen we niet alleen …

Onze vennootschap is dan ook een perfecte match geworden van vier partners: Out of Use, ReVolta, Eco Lithium en Shence Management waarbij eenieder zijn toegevoegde waarde en specifieke knowhow heeft. Ook Febiac verleent zijn steun met een lening. Samen vertegenwoordigen we een volledig geïntegreerde waardeketen voor batterijrecyclage.

Circulaire economie naar hoger niveau tillen

Met dit partnerschap willen we zoveel mogelijk spelers inspireren om een versnelling hoger te schakelen op het vlak van circulaire economie. Dat doen we door modules afkomstig uit de e-mobiliteit een tweede leven te geven en te transformeren tot duurzame energieopslagsystemen. Bovendien helpen we zo de ecologische voetafdruk van elektrische voertuigen tot een minimum herleiden.

We richten ons vooral tot bedrijven en organisaties die energieopslagsystemen kunnen gebruiken voor hun kantoorgebouwen, winkelpanden, magazijnen, enzovoort. Onze exploitatiezetel in Beringen werd op 24 juni 2020 officieel ingehuldigd in aanwezigheid van Vlaams minister van mobiliteit Lydia Peeters en een beperkt gezelschap vanwege de COVID19-maatregelen:

Intelligent recycleren is de toekomst

EV-batterijen recycleren vraagt een heel specifieke aanpak. Alles begint bij de diagnose en sortering. Nadien volgt de demontage en ontmanteling van de batterij. Alleen experten met aangepaste gereedschappen, veiligheidshandschoenen, een goede opleiding en de nodige knowhow mogen in beveiligde omstandigheden zulke batterijen ontmantelen.

Na de ontmanteling krijgen de batterijen en hun modules een tweede leven. De batterijmodules ondergaan strenge testprocedures. Batterijen die niet in aanmerking komen voor hergebruik, worden gerecycleerd. Zo kunnen alle grondstoffen gerecupereerd worden.

Benieuwd hoe het er verder in de praktijk aan toegaat?

Hieronder vind je per fase van de circulaire economie inspiratie en toepassingen uit het voorbije jaar:

BORGT: klaar voor opschaling

In 2018 zijn we gestart met BORGT, een proefproject dat focust op batterijopslag voor woongebouwen en -buurten. Op 30 oktober 2020 hielden we een interactieve webinar met alle betrokken partners: Th!nk E (projectleider), Volta, Vinçotte en Adinex. We bekeken de eerste resultaten van uitgevoerde testen op de batterijen en bespraken de volgende stap: de richtlijnen voor grootschalige implementatie van batterij-energieopslagsystemen voor thuisgebruik.

Aandacht voor erkende centra+ op ECOforum

Elk jaar organiseert FEBIAC zijn ECOforum tijdens de Brussels Motor Show. In 2020 gaven wij daarop in tandem met Vinçotte een presentatie over de erkende centra+ die gemachtigd zijn om batterijen uit hybride en elektrische voertuigen te behandelen. Maar liefst 57 geïnteresseerden tekenden present.

Medewerking aan onderzoeken en studies

Sinds jaar en dag levert Febelauto expertise en data voor onderzoeken en studies met betrekking tot de autosector of circulaire economie. In 2020 stelden we ons als klankbord beschikbaar voor KU Leuven-student Louis Pierre, die in het kader van zijn masterproef onderzoek voert naar businessmodellen voor second life-batterijen uit elektrische voertuigen.

Batterijen uit e-voertuigen: safety first!

Niets zo gevaarlijk en delicaat als de verwerking van batterijen uit elektrische en hybride wagens. Om onze sector zo goed mogelijk te informeren, lanceerden we een reeks van vier gratis webinars rond veiligheid. Sessie gemist? Geen probleem, hier haal je ze in:

• 1. De wettelijke aspecten en verantwoordelijkheden van batterijen uit e-voertuigen:
  • 2. De veiligheidsvoorschriften bij ontvangst en stockage:
  • 3. Veiligheid en risicopreventie in verpakking en transport van batterijen uit e-voertuigen:
  • 4. Voorschriften in geval van noodinterventies:

EC+ audits afgestemd met auditoren

Erkende centra+* zijn in België een relatief nieuw fenomeen, wat ertoe leidt dat auditoren ze soms verschillend benaderen. Om een gelijk speelveld te garanderen, brachten we in 2020 de auditoren samen om de audits voor EC+ te harmoniseren. Op die manier zijn we zeker dat batterijen overal even veilig en streng gedemonteerd worden.

*In België zijn er intussen ook 4 erkende centra die zich specifiek toeleggen op de depollutie (en ontmanteling) van elektrische en hybride wagens. Zij krijgen het label erkende centra+.

Primeur: eerste samenkomst EC+

Op 3 december 2020 tekenden we voor een primeur: we brachten de vier erkende centra+ in ons land samen voor een uitwisseling van kennis en eerste ervaringen.

Eerste stap naar inzameling: ID-formulier

Niet vergeten: als je batterijen uit elektrische voertuigen wil laten inzamelen, dan is de eerste stap het online ID-formulier op de website van Febelauto. Sinds 2020 maakt dat formulier officieel deel uit van ons kwaliteitswaarborgsysteem.

Internationale aandacht voor EC+

Ondanks de vele afgelaste events en conferenties waren er in 2020 toch enkele lichtpunten. Zo kreeg onze collega Fredericq Peigneux de eer om op 17 september 2020 in Salzburg een gastlezing te geven over het belang van veilige verwerking door erkende centra+ op het 25e Internationale Congres voor Batterijrecyclage (ICBR) van ICM.

4. Depollutie

Video: depollutie van elektrische en hybride wagens

Depollutie is de verwijdering van alle gevaarlijke stoffen (brandstof, olie, aircovloeistoffen …) in het verdere verwerkingsproces van een wagen. In België zijn er intussen ook recyclagecentra die zich specifiek toeleggen op de depollutie (en ontmanteling) van elektrische en hybride wagens met name de EC+. Zo zijn er nu 4 in België. Een voorbeeld is Belgian Car Recycling in de Antwerpse haven, een dochteronderneming van de Belgian Scrap Terminal (BST).

In deze video van VAB Magazine ontdek je hoe dat er in de praktijk aan toegaat:

Second life-batterij

Dat ook een ontmantelde batterij uit een elektrische of hybride wagen nuttig is voor hergebruik, proberen we zo concreet en breed mogelijk aan te tonen. Op het Autosalon 2020 pakten we bijvoorbeeld uit met een allereerste second life-batterij met modules van een Mitsubishi Outlander.

Watt4Ever

Met ons nieuwe bedrijf Watt4Ever is er sinds 2020 een structurele oplossing voor het hergebruik en de recyclage van batterijen uit e-mobliteit. Watt4Ever legt zich toe op de ontmanteling en zet batterijen weer in energieopslagsystemen in.

Expertise voor Re2Live

Met het project Re2Live onderzoekt Sirris samen met partners hoe Vlaamse bedrijven kunnen inspelen op de opportuniteiten in de groeiende markt van lithium-ion-batterijen voor elektrische voertuigen. Het doel is de volledige waardeketen van autobatterijrecyclage en de toepassingen voor stationaire energieopslag te onderzoeken vanuit economisch, technisch, operationeel en maatschappelijk oogpunt.

Bekijk hier de Febelauto-workshop voor Re2Live van 26 juni 2020:

Herziening Europese richtlijnen

De verordening hoeft niet naar een nationale wet omgezet te worden. Febelauto is betrokken in de werkgroep en trekt er voluit de kaart van de circulaire economie.

Benieuwd naar onze recentste circulaire initiatieven?

Laat je inspireren op de Febelauto-blog