Hoe afgedankte voertuigen correct beheren als lokaal bestuur?

Hoe afgedankte voertuigen correct beheren als lokaal bestuur?

Als lokaal bestuur wordt u ongetwijfeld geconfronteerd met oude dienstvoertuigen, voertuigen in een slechtere staat, achtergelaten of oudere voertuigen binnen uw grondgebied. Het is absoluut noodzakelijk om als lokale overheid in elke situatie de juiste stappen te ondernemen, want afgedankte voertuigen worden aanzien als een afvalstof en daarvoor gelden er specifieke verplichtingen.

In samenwerking met de OVAM en VVSG wil Febelauto de lokale overheden hierover informeren en indien nodig begeleiden.


Wettelijke verplichtingen

Steden en gemeenten moeten voldoen aan een aantal wettelijke verplichtingen inzake het beheer van hun afgedankte voertuigen. Zowel de eigen dienstvoertuigen als achtergelaten voertuigen in eigen beheer, kunnen afgedankte voertuigen zijn.

Op de website van de OVAM vindt u informatie over:

Steden en gemeenten mogen dus wettelijk gezien deze ‘afgedankte voertuigen’ niet zomaar verkopen aan een willekeurige partij. Een afgedankt voertuig moet verwerkt worden in een hiertoe door de OVAM erkend centrum. De erkende centra depollueren, ontmantelen en vernietigen de afgedankte voertuigen op een gecontroleerde en milieuverantwoorde wijze. U vindt de volledige lijst van 109 door de overheid erkende centra die in België actief zijn, hier terug.

Recyclagepunt

93,5 % van de afgedankte voertuigen wordt gerecycleerd!

In België zorgen deze erkende centra ervoor dat 93.5 % (2023) van de afgedankte voertuigen worden gerecycleerd en 97.7 % wordt gevaloriseerd. Dit is een topresultaat binnen Europa, dat vooral gerealiseerd wordt dankzij sterke investeringen van de Belgische industrie in recyclagetechnologie en door de goede samenwerking tussen alle partijen in de hele keten van voertuigen.

Tegen de ‘verhuizing’ van de CO2-uitstoot

Naast de wettelijke verplichtingen zijn er ook argumenten om als stad of gemeente nog een stap verder te gaan en het voorbeeld van de Vlaamse regering te volgen. Zij passen sinds 2021 een specifieke omzendbrief toe (Verwerving en vervreemding, gebruik en beheer van dienstvoertuigen – KBBJ 2021) om de zogenaamde ‘verhuizing’ van CO2-uitstoot tegen te gaan.

We moeten vermijden dat de oudste en meest vervuilende dienstwagens, die vervangen werden door meer ‘groene’ wagens, verkocht worden aan een willekeurige partij om zo elders in de wereld verder te vervuilen. Als de meest vervuilende voertuigen, met een beperkte resterende levensduur, geëxporteerd worden, dan eindigt het leven van deze auto’s vaak op plaatsen waar weinig of geen recyclage of grondstoffenrecuperatie gebeurt. De Vlaamse overheid wil dit vermijden en laat de meest vervuilende dienstvoertuigen recycleren in eigen land.

Verhuizing CO2

Wat betekent dit concreet?

Dienstvoertuigen van Vlaamse overheidsdiensten die aan bepaalde criteria voldoen, mogen niet als tweedehands voertuig verkocht worden, maar moeten verplicht ingeleverd worden bij een door de OVAM erkend centrum. Het erkend centrum levert als bewijs hiervan een certificaat van vernietiging af. Het gaat om dieselwagens van euronorm 4 en lager, en benzine- en LPG-wagens van euronorm 2 en lager. Andere dienstvoertuigen kunnen wel nog vrij verkocht worden op de tweedehandsmarkt.

Als stad of gemeente kan u de bepalingen van deze omzendbrief overnemen in uw stedelijk of gemeentelijk wagenparkbeleid. We raden aan om dit te doen en om hierover te communiceren naar uw inwoners. Zo kunnen we burgers er toe aanzetten om na te denken over de recuperatie van grondstoffen en materialen en de circulaire economie een concrete invulling geven.

Een milieuverantwoord wagenparkbeleid brengt bovendien ook meer coherentie in uw klimaatbeleid. U toont dat u als lokaal bestuur niet enkel inzet op uw ‘eigen’ zuivere lucht, maar dat voor u het globale klimaat telt.

Voorbeeldrol en controles

De OVAM zal in de toekomst controles uitvoeren om erop toe te zien dat ook het beheer van ‘afgedankte voertuigen’ door steden en gemeenten gebeurt volgens de geldende wettelijke bepalingen.

Febelauto, de OVAM en VVSG zijn overtuigd van het belang dat steden en gemeenten hierin een voorbeeldrol opnemen. Indien u als stad of gemeente kiest voor een ‘circulair wagenparkbeheer’, draagt dit bij tot een circulaire economie in Vlaanderen en kan dit inspirerend zijn naar uw burgers, ondernemingen en andere wagenparkbeheerders toe.

Meer informatie?

Als u nog vragen heeft, kan u altijd contact opnemen met Febelauto vzw – contactpersoon: Griet Van Kelecom via griet.vankelecom@febelauto.be.

Samenvatting overheden