Een milieubijdrage voor EV-batterijen

Vanaf 1 januari 2026 wordt bij de aankoop van een nieuw elektrisch voertuig een milieubijdrage aangerekend voor de latere inzameling en duurzame recyclage van de batterij. Deze nieuwe bijdrage stelt beheersorganisatie Febelauto in staat om de milieuvriendelijke verwerking van deze batterijen te garanderen.

MB batterijen NL

Elektrisch en hybride rijden is een belangrijke stap richting duurzame mobiliteit. Maar net zoals klassieke voertuigen vraagt ook deze technologie een doordacht recyclagebeleid. De batterijen van elektrische, hybride en plug-inhybride voertuigen bevatten immers zeer waardevolle stoffen. Een correcte inzameling en verwerking is dan ook cruciaal voor mens en milieu.

Febelauto’s recyclagemissie

Sinds 2016 staat Febelauto in voor de organisatie van de terugname, verwerking en recyclage van batterijen voor elektrische voertuigen (EV-batterijen), en dat zowel in België als in het Groothertogdom Luxemburg. In samenwerking met invoerders, erkende centra+, logistieke partners en gespecialiseerde verwerkers garandeert Febelauto een veilige en milieuverantwoorde behandeling van deze batterijen nadat ze hun laatste zucht hebben uitgeblazen.

Het aantal afgedankte EV-batterijen dat momenteel ingezameld wordt (5.079 in 2024) is voorlopig nog beperkt. De meeste elektrische voertuigen zijn immers nog niet aan het einde van hun leven. Het gaat nu vooral om terugroepacties, defecte modules en batterijen van geaccidenteerde voertuigen. Toch zien we een sterke groei: van 15.217 kg in 2019 tot een piek van 225.624 kg in 2024. Dat is een toename van maar liefst 1.383% in amper 5 jaar tijd.

NL evolutie batterijen

“Afgedankte batterijen van elektrische voertuigen vormen dan ook dé uitdaging van morgen. Hun aantallen gaan de komende jaren exponentieel toenemen. Door er vandaag al op in te zetten, kunnen we garanderen dat ook zij hun plek krijgen in de circulaire economie”, aldus Catherine Lenaerts, directeur van Febelauto.

Een tweede leven of nieuwe grondstoffen

De EV-batterijen die door Febelauto worden ingezameld gaan naar gespecialiseerde verwerkers van Febelauto. Deze bedrijven herwinnen de waardevolle metalen in de batterijen en stellen ze ter beschikking van de industrie als grondstof voor de productie van nieuwe batterijen. Het aantal recyclagebedrijven voor EV-batterijen is nog beperkt en ze zitten bovendien nog volop in het opschalen van hun processen.

Daarom probeert Febelauto zo veel mogelijk afgedankte EV-batterijen een tweede leven te geven. Batterijmodules die nog bruikbaar zijn voor second-life toepassingen gaan naar circulaire partners van Febelauto, zoals Watt4Ever. Zij hertesten zorgvuldig de modules in de batterijen en gebruiken ze voor de productie van stationaire energie-opslagsystemen. Want batterijmodules die niet meer geschikt zijn voor mobiele toepassingen, kunnen nog perfect 10 jaar dienstdoen in stationaire units. Zo verlengen we de levensduur van de EV-batterijen en verminderen we drastisch hun CO2-impact – tot 90% minder CO2 bij hergebruikte batterijen ten opzichte van nieuwe.

Watt4 Ever batterijen

Een nieuwe bijdrage voor nieuwe uitdagingen

Om deze dienstverlening op lange termijn te kunnen blijven garanderen, voert Febelauto vanaf 1 januari 2026 een milieubijdrage in voor batterijen voor elektrische voertuigen*. Deze bijdrage geldt voor:

  • De batterijen in alle nieuw verkochte elektrische, hybride en plug-inhybride voertuigen die in België op de markt gebracht worden. Deze bijdrage komt bovenop de milieubijdrage voor de toekomstige recyclage van het voertuig zelf.
  • De modules en batterijen in de naverkoop (bij vervanging, reparatie, …).

(*) De milieubijdrage van Febelauto is van toepassing op alle types van elektrische voertuigen: M1-voertuigen (personenauto's) en N1-voertuigen (bestelwagens tot 3500 kg), vrachtwagens (N2 of N3), aanhangwagens (O1 tot en met 04), bussen (M2 of M3) en motoren met een batterij die meer dan 25 kg weegt.

Wie betaalt de milieubijdrage?

De Febelauto-leden (althans de voertuiginvoerders en -fabrikanten) die actief zijn op de Belgische markt betalen de milieubijdrage aan Febelauto. De bijdrage varieert in functie van het type of het gewicht van de EV-batterij.

De handelaars zijn vrij om deze milieubijdrage al dan niet volledig of gedeeltelijk door te rekenen aan hun klanten bij aankoop van een nieuw elektrisch voertuig of een module of batterij in de naverkoop. Indien de bijdrage wordt doorgerekend aan een klant, dient de bijdrage apart vermeld te worden op de bestelbon en factuur bij aankoop, onder de vermelding “milieubijdrage voor EV-batterij”. Indien er geen expliciet bedrag wordt opgenomen op een factuur naar een particuliere klant, moet het verkooppunt jou informeren of de milieubijdrage al dan niet inbegrepen zit in de aankoopsom.

Want nog niet alle invoerders, aangesloten bij Febelauto kiezen momenteel voor het nieuwe systeem van de milieubijdrage. Dat wil niet zeggen, dat ze geen bijdrage betalen voor de inzameling, verwerking en recyclage van hun EV-batterijen. Ze doen dit dan via het oorspronkelijke ‘pay-as-you-collect’-systeem waarbij er betaald wordt voor elke afgedankte batterij die wordt opgehaald. De invoerders die kiezen voor het ‘pay-as-you-collect’ systeem leggen zelf bijkomende provisies vast en betalen lidgeld voor de collectieve administratieve en operationele taken van Febelauto. Deze kosten kunnen indirect doorgerekend worden aan de klant.

En wat doet Febelauto met deze bijdrage?

Met de ingezamelde bijdrage garandeert Febelauto:

  • De veilige en gratis inzameling van afgedankte EV-batterijen. Als consument of laatste professionele houder kan je je elektrisch voertuig immers gratis binnenbrengen bij een verkooppunt of erkend centrum+
  • Het transport, de verwerking en/of de recyclage van de afgedankte modules en batterijen. Zodra een batterij uit een elektrisch voertuig wordt gehaald, wordt deze aanzien als een gevaarlijke afvalstof en dit impliceert heel wat wettelijke verplichtingen, veiligheidsmaatregelen en specifieke regelgevingen inzake stockage en transport (ADR)
  • Het recyclagemanagement van de EV-batterijen, zoals voorgeschreven in de EU-batterijverordening, met al de verplichtingen inzake registratie, notificaties, het opstellen van een producentenregister, alsook de rapportering naar de regionale overheden.
  • De interregionale taksen, die op alle batterijen geheven worden door de regionale overheden
  • Investeringen in innovatie en onderzoek naar de recyclagemogelijkheden van nieuwe types van batterijen, alsook van nieuwe recyclagetechnieken,
  • Sensibilisering van alle betrokken partijen via informatiecampagnes. Het gaat dan zowel om erkend centra+, invoerders, garagehouders en overheden tot en met de consument.
  • De ondersteuning van een circulaire economie waarin waardevolle grondstoffen uit EV-batterijen en modules herwonnen worden.
Transport batterijen

Samen voor een duurzame toekomst

Kortom, als collectieve beheersorganisatie zorgt Febelauto, in naam van al de aangesloten voertuigproducenten en dankzij de nieuwe milieubijdrage voor EV-batterijen, voor de inzameling en duurzame verwerking en recyclage van de batterijen voor elektrische voertuigen.

Hiermee zet Febelauto opnieuw een stap in de richting van een circulaire mobiliteit. Want duurzaam rijden stopt beslist niet aan het einde van de levensduur van een voertuig of EV-batterij.