Kortrijk zet volop in op circulair beheer van eigen wagenpark

Kortrijk zet volop in op circulair beheer van eigen wagenpark

Steden en gemeenten nemen alsmaar meer het voortouw in de circulaire economie door hun eigen werking zo duurzaam mogelijk te organiseren. Zo kiest ‘Klimaatstad’ Kortrijk er resoluut voor om auto’s die de milieunormen niet meer halen, volledig te recycleren. Het gevolg van een vruchtbare samenwerking met beheersorganisme Febelauto en het erkende recyclagecentrum Galloo in Menen.

Duurzame mobiliteit is een van de grote aandachtspunten voor het gemeentebestuur van Kortrijk. Dat doet het door te focussen op onder andere veilige fietsroutes en autodelen, maar ook door kritisch naar het eigen wagenpark te kijken. Met milieubewuste aankopen en een circulaire oplossing voor vervuilende voertuigen heeft Kortrijk een succesformule gevonden.

Emissiewaarden als maatstaf

“Duurzame consumptie begint in de eerste plaats bij de aankoop van milieuvriendelijke en langlevende auto’s”, zegt Tom Vergote, medewerker aankopen, logistiek en administratief beheer in Kortrijk. “Maar minstens even belangrijk is wat er met de oude exemplaren gebeurt wanneer je ze wegdoet. Verkoop je die op de tweedehandsmarkt of niet? Onze regel is simpel: we verkopen de auto’s enkel door als ze voldoen aan de normen van de lage-emissiezones. Zijn ze te oud of te vervuilend dan halen we ze uit het verkeer. De maatschappelijke of milieukosten wegen immers niet op tegen de eventuele opbrengst uit verkoop.”

“Je kan het als Klimaatstad niet maken om bewust vervuilende auto’s op de weg te houden.” – Tom Vergote, Stad Kortrijk

Bijna 100% succesratio

Ligt er dan een groot autokerkhof achter het gemeentehuis van Kortrijk? “Neen, we vonden een doeltreffende end-of-life-oplossing”, antwoordt Tom Vergote enthousiast. “Op advies van Febelauto, het beheersorganisme voor afgedankte voertuigen in België, sloot het gemeentebestuur een contract met het erkende recyclagecentrum Galloo in Menen. Het resultaat? Liefst 97,3% van de afgeschreven wagens krijgt een nuttige toepassing. Zo wordt 69,8% van het materiaal gerecycleerd en 23,7% wordt hergebruikt als tweedehandsonderdelen. En wat handig is voor ons: voor elk ontmanteld voertuig maakt Galloo een weegrapport, zodat we zien hoeveel van de onderdelen de stad kan verkopen.”

“Galloo beheerst tot 40 verschillende technologieën voor het sorteren van automateriaal en haalt zo het onderste uit de kan.” – Tom Vergote, Stad Kortrijk

Klimaatstad Kortrijk pioniert in Vlaanderen

Kortrijk is de eerste stad in Vlaanderen die haar afgedankte voertuigen volledig laat recycleren. “De verkoop van wagens aan het erkende centrum Galloo brengt iets minder op dan op de tweedehandsmarkt, maar het is de meest verantwoorde keuze op ecologisch vlak”, besluit Tom Vergote.

Samen een circulair proces op poten zetten?