Rapporten en financieel verslag
Controleverslag Vlaamse Gewest
Verschillende instanties zorgen voor de handhaving van de regelgeving voor afgedankte voertuigen in het Vlaams Gewest: OVAM, de afdeling handhaving (milieu-inspectie) en de gemeente- en politiediensten. De toezichthouders van OVAM werken de laatste jaren steeds vaker samen met de andere bevoegde inspectiediensten. In 2018 werden in totaal 106 controles op afgedankte voertuigen uitgevoerd bij 70 verschillende bedrijven.
Download het volledige controleverslagControleverslag Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest heeft momenteel 3 door Febelauto erkende centra: 2 vernietigingscentra en 1 demonteercentrum. Deze centra zijn gemachtigd om vernietigingscertificaten af te leveren. Naast deze 3 erkende centra zijn er 14 geregistreerde demonteercentra voor afgedankte voertuigen. Deze staan in voor de depollutie en ontmanteling van afgedankte voertuigen. In 2018 werden er 20 inspectiedossiers met betrekking tot afgedankte voertuigen verder opgevolgd.
Download het volledige controleverslagControleverslag Waalse Gewest
In het Waals Gewest worden de controles op de terugnameplicht uitgevoerd door het Departement van Politie en Controles (DPC) van de Waalse Openbare Dienst Leefmilieu (SPW). Het Departement Bodem en Afvalstoffen (DSD) staat in voor de administratieve en normatieve aspecten. Wallonië telt vandaag 33 erkende centra voor de depollutie en ontmanteling van afgedankte voertuigen. Er blijven controles plaatsvinden om niet-erkende centra aan te manen om zich in de regel te stellen.
Download het volledige controleverslagBalans en financieel verslag
Balans op 31 december 2018
Active | Euro | Passiva | Euro |
---|---|---|---|
Vaste activa | Eigen Vermogen | ||
Immateriële | 345.947 | ||
Materiële | 6.984 | Fonds beginvermogen | 33.139 |
Financiële | 1.490 | Overgedragen winst | 565.817 |
Vlottende activa | Schulden | ||
Vorderingen | 207.745 | ||
Liquide middelen | 281.871 | Schulden op ten hoogste 1/j | 249.014 |
Overlopende rekeningen | 3.933 | Overlopende rekeningen | / |
Totaal | 847.970 | Totaal | 847.970 |
Balans en financieel verslag
Resultatenrekening op 31 december 2018
Resultaten 2018 | Resultaten 2017 | |
---|---|---|
Euro | Euro | |
Opbrengsten | ||
Lidgelden en bijdragen | 851.227 | 643.872 |
Financiële opbrengsten | 448 | 535 |
Diverse/uitzonderlijke opbrengsten | 26.293 | 3.714 |
Facturatie banden | 427.910 | 431.439 |
Totaal | 1.305.878 | 1.079.560 |
Kosten | ||
Diverse goederen en diensten | 470.761 | 432.495 |
Inzameling banden | 427.460 | 406.519 |
Bezoldigingen en sociale lasten | 289.480 | 261.298 |
Afschrijvingen | 158.460 | 118.589 |
Andere bedrijfskosten | 1.679 | 2.035 |
Financiële kosten | 2.259 | 2.155 |
Diverse/uitzonderlijke kosten | 0 | 0 |
Totaal | 1.350.099 | 1.223.091 |
Totaal | -44.221 | -143 531 |
Toelichting bij de jaarrekening
Verslag van de raad van bestuur aan de algemene vergadering over de financiële resultaten
Het is de taak van Febelauto om de gegevensstroom binnen het netwerk van erkende centra op te volgen en hierover te rapporteren. De uiteindelijke doelstelling is de inzameling, de verwerking, het hergebruik en de recyclage van afgedankte voertuigen en batterijen uit hybride en elektrische voertuigen te organiseren en verder te verbeteren.
OpbrengstenFebelauto wordt gemandateerd door haar leden zodat zij kunnen voldoen aan hun wettelijke informatieverplichtingen. Daarvoor betalen de leden jaarlijks lidgeld en een bijdrage. Dit vertegenwoordigt het leeuwendeel van de opbrengsten in de resultatenrekening.
Met de uitgebreide producentenverantwoordelijkheid kreeg Febelauto een bijkomende opdracht.
Om te voldoen aan de wettelijke verplichtingen van de invoerders omtrent de inzameling en verwerking
van afvalbanden, hebben we een operationeel systeem voor de inzameling van de afvalbanden opgezet en in
goede banen geleid. Om dit systeem te bekostigen werd voor 427.910 euro doorgefactureerd aan de invoerders
voor de recyclage van de afvalbanden.
Voor de batterijen uit hybride en elektrische voertuigen kreeg
Febelauto van de invoerders de langetermijnopdracht om de meest duurzame oplossingen te vinden voor hun
uitgebreide producentenverantwoordelijkheid.
De diverse/uitzonderlijke opbrengsten zijn onder meer een toelage van 11.985 euro die we ontvingen voor een studie over het glas van be.circular (de Brusselse overheid). Met onze communicatieacties hebben we 9.000 euro opbrengsten gegenereerd door partners in onze campagnes te betrekken.
KostenDe kostenzijde bevat de uitgaven die Febelauto doet om haar hoofdtaak te kunnen uitvoeren. Het gaat hier voornamelijk
om personeelskosten, huurgeld, afschrijvingen en onderhoudskosten van het online monitoringsysteem EMS. Deze softwareapplicatie
werd vernieuwd in 2017.
Het oude systeem was gebouwd op Windev en Webdev-technologie. Het nieuwe EMS werd ontwikkeld als een
CRM-applicatie in Microsoft Dynamics 365, waardoor het beantwoordt aan de nieuwste technologische standaarden: een verhoogde
beveiliging van de toepassing, een grotere gebruiksvriendelijkheid, een databank met minder vervuilde data en een betere identificatie
van de chassisnummers dankzij de mogelijkheid tot validatie met de DIV via een webservice.
Ook foto’s van de boorddocumenten kunnen
opgeladen worden met de smartphone, waarbij het chassisnummer via OCR (optical character recognition) herkend wordt. Via ons EMS
konden we in 2018 de gegevens van 142.852 afgedankte voertuigen in 116 erkende centra opvolgen, analyseren en rapporteren. De kosten
voor het nieuwe EMS worden afgeschreven.
Het afgelopen jaar heeft Febelauto een aantal studies aangevat of verdergezet. Een eerste daarvan is ENTRAVE. Hierbij zoeken we naar korte en lange termijnoplossingen voor meer traceerbaarheid van de voertuigen. We legden in dit kader ook een memorandum neer bij de politieke partijen om in hun beleidsnota’s op te nemen.
Een tweede studie waar we aan deelnemen, is een R&D-project over carbonvezels en versnijtechnieken. Samen met andere industriële
sectoren stapten we ook in een studie rond recyclagetoepassingen van carbonvezel. In 2018 hebben we ons circulair project omtrent
glasdemontage afgerond. Al deze studies verklaren deels de stijging in diverse goederen en diensten.
Een ander deel van de extra
uitgaven hebben we besteed aan communicatie in al haar vormen. Op het Autosalon 2018 pakten we uit met onze ‘Recyclaw’: een machine
die de recyclage van afgedankte voertuigen en batterijen uit HE-voertuigen illustreert. Op Autotechnica hebben we een communicatie-
en persevenement opgezet om de ondertekening van de milieubeleidsovereenkomsten voor autowrakken en HEV-batterijen onder de aandacht
te brengen. Om meer awareness te creëren rond de veilige verwerking van HEV-batterijen, lanceerden we het voorbije jaar een opvallende
videoreeks.
Ten slotte vertegenwoordigt het operationeel systeem voor de inzameling van de afvalbanden een extra kost. De afvalbanden worden
door Comet Tyre Recycling (CTR) bij alle erkende centra ingezameld en gerecycleerd. Dit betekent een uitgave van 427.460 euro.
Alle banden worden inmiddels door de erkende centra ingezameld zodat Febelauto geen vergoeding meer moet betalen aan Recytyre.
De
resultatenrekening werd op 31 december 2018 – zoals voorzien – met een negatief saldo van 44.221 euro afgesloten. Het personeelsbestand van
Febelauto telt 3 bedienden met een vast contract. Halverwege 2018 werd nog een 4e bediende aangetrokken die deeltijds voor Febelauto werkt
op het dossier van de HEV-batterijen.
Raad van bestuur
Op onze site vind je de leden van onze raad van bestuur terug.